Tanie linie lotnicze


Podróż tanimi liniami lotniczymi

Coraz więcej osób podróżuje tanimi liniami lotniczymi, zarówno po Polsce, jak i za granicę. Promocyjne ceny lotów bywają niebywale niskie, np. bilet z Warszawy (Modlin) do Gdańska czy Wrocławia kosztuje 9 zł, podróż z Katowic do Rzymu to też niewielki koszt (bilet kosztuje 128 zł).

Uwaga! Niestety, jak wynika z danych polskiego oddziału Europejskiego Centrum Konsumenckiego (ECK) większość problemów związanych z podróżami lotniczymi dotyczy właśnie tanich linii lotniczych.

Najczęstsze problemy pasażerów dotyczą:

  • zakupów biletów (sposób podania ceny, możliwość rezygnacji z lotu);
  • zagubionego, zniszczonego bagażu oraz
  • opóźnień.

Jakie masz prawa podróżując tanimi liniami lotniczymi?

Są one takie same jak w przypadku wyboru tradycyjnych przewoźników. Nie ma tu żadnego znaczenia, że cena biletu bywa wielokrotnie niższa.

Uwaga! Jeżeli podróż samolotem rozpoczyna się albo kończy na lotnisku w jednym z krajów Unii Europejskiej albo w Szwajcarii, pasażer chroniony jest przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego nr 261/2004.

Niska cena samej podróży oznacza, ze pasażer dopłaca za każde udogodnienie. Tani przewoźnicy maja m.in. prawo pobierać dodatkowe opłaty za przewóz dodatkowego bagażu (poza podręcznym – potwierdza to wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 18 września 2014 r. C-487/12).

Uwaga! Jeśli wykupisz taką usługę a bagaż zostanie zagubiony lub zniszczony, masz prawo do odszkodowania o maksymalnej wartości 1000 SDR (SDR to międzynarodowa jednostka rozrachunkowa), czyli obecnie ok. 5200 zł. Jeśli nie potrafisz udowodnić, jaka jest wartość zagubionego lub zniszczonego bagażu, przysługuje 17 SDR (ok. 88 zł) odszkodowania za każdy jego kilogram. Linie lotnicze z reguły odmawiają wypłaty pieniędzy za rzeczy cenne (np. sprzęt elektroniczny) – według regulaminów trzeba je przewozić w bagażu podręcznym.

Jeśli stwierdzisz zagubienie lub zniszczenie bagażu:

  • wypełniasz na lotnisku formularz nieprawidłowości bagażowej tzw. PIR (Property Irregularity Report);
  • składasz reklamację (w terminie 7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu albo 21 dni od odbioru opóźnionego bagażu.

Co Ci przysługuje, gdy lot ma opóźnienie?

Gdy opóźnienie wynosi 2 godziny (albo 3 przy lotach o długości powyżej 1500 km), przewoźnik powinien zapewnić Ci opiekę, bezpłatne posiłki oraz napoje w ilości adekwatnej do czasu oczekiwania. Masz też prawo do dwóch rozmów telefonicznych, nadania dwóch faksów lub e-maili.

Opóźnienie powyżej 3 godzin (z przyczyn, które zależą od przewoźnika – nie dotyczy to wiec opóźnienia np. z powodu złej pogody czy strajku pracowników lotniska) – możesz domagać się odszkodowania takiego jak za odwołany lot.

Opóźnienie powyżej 5 godzin – możesz domagać się zwrotu kosztów biletów bądź zapewnienia podroży powrotnej do pierwszego miejsca odlotu.

Uwaga! Za opóźnienie dłuższe niż 3 godziny możesz domagać się takiego samego odszkodowania, jak za odwołany lot, a umożliwia to wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 19 listopada 2009 r. w sprawach połączonych C-581 i C-629.

Gdy dotrzesz na miejsce docelowe co najmniej 3 godziny po pierwotnie przewidzianej godzinie przylotu, otrzymasz od 250 do 600 euro w zależności od długości lotu.

Miłego dnia 🙂
Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.