Potrzeby klienta


Badanie potrzeb klienta

Co to jest badanie potrzeb klienta?

Badanie potrzeb klienta to jedno z niesamowitych narzędzi sprzedażowych. Jest to narzędzie sprzedażowe, dzięki któremu zdobędziesz miano Profesjonalnego Efektywnego Przedstawiciela Handlowego, a Twoje zarobki poszybują w górę. Natomiast aby w pełni wykorzystać to narzędzie w dobrych celach, konieczne jest, abyś nauczył się, jak go używać.

Potrzebujesz nabyć tę umiejętność. Jeżeli posiądziesz wiedzę na temat badania potrzeb, a później nauczysz się go używać w dobrym celu, to już zawsze sprzedaż będzie Ci się kojarzyła z przyjemnością, lekkością i zarabianiem pieniędzy 🙂

Możesz mieć teraz w głowie wiele pytań, na przykład:

  • Po co przeprowadza się badanie potrzeb?
  • Czy w każdej branży ma to zastosowanie?
  • Czy w każdym rodzaju biznesu to narzędzie jest skuteczne?
  • W jaki sposób można się tego nauczyć?
  • Skoro do tej pory miałem dobre wyniki w sprzedaży, to czy nie szkoda mojego czasu na nauki tej umiejętności?

Otóż niezależnie od tego, w jakiej branży pracujesz, jaki charakter ma Twoja praca, czy sprzedajesz firmom czy osobom prywatnym,
hurtowo czy detalicznie, produkty czy usługi, zawsze, ale to zawsze
profesjonalne badanie potrzeb klienta zmieni Twoją efektywność
sprzedaży i wzniesie ją na wyżyny jakości i wartości.

Nie ma się nad czym zastanawiać. Nie ma sensu tracić czasu na zadawanie pytań, na które odpowiedź jest zawsze ta sama. Umiejętność przeprowadzania badania potrzeb klienta jest zawsze i wszędzie podstawą efektywności sprzedaży i jakości obsługi klienta. Tak jest i już 🙂

Co to w takim razie jest to badanie potrzeb klienta?

Najprościej ujmując, badanie potrzeb klienta to zadawanie pytań. Jest taka zasada: jeżeli zadajesz dobre pytania, otrzymujesz dobre odpowiedzi. Jeżeli zadajesz mądre pytania, otrzymujesz mądre odpowiedzi. Jeżeli zadajesz właściwe pytania, otrzymujesz właściwe odpowiedzi.

Ty sam decydujesz, jakie odpowiedzi chcesz otrzymywać od swoich klientów. Ja zawsze stawiałam i nadal stawiam na właściwe pytania. Dlatego otrzymuję właściwe odpowiedzi. No tak, ale które to są te właściwe pytania? Właściwe pytania to te, które jak najprostszą, jak najkrótszą i jak najprzyjemniejszą drogą prowadzą Cię do sfinalizowania umowy, kontraktu, do sprzedania Twojego produktu lub usługi.

Wielu Przedstawicieli Handlowych napina się, aby zadawać mądre pytania. I bardzo dobrze. Otrzymują wtedy mądre odpowiedzi. Pytanie tylko, czy te odpowiedzi spowodują, że klient zdecyduje się na zakup.

Z mojego doświadczenia wiem, że nie. Ponieważ mądre pytania podnoszą poziom rozmowy, jednak nie prowadzą w kierunku sprzedaży. Takie rozmowy bardzo często trwają godzinę, dwie, a nawet dłużej.

Przedstawiciel Handlowy spotyka się z klientem dwa, trzy i więcej razy. Na koniec (na przykład tak po roku) słyszy, że oni (czyli firma klienta) właśnie podpisali umowę z inną firmą. Klientowi jest bardzo przykro, że tak wyszło, bardzo przeprasza, że Przedstawiciel Handlowy stracił swój czas, jednak on (czyli klient) nic nie mógł zrobić.

Oni (prezes, współwłaściciel, dyrektor marketingu itp.) zdecydowali się współpracować z tą inną firmą. Wiesz dlaczego? Bo Przedstawiciel Handlowy z tej innej firmy zadawał właściwe pytania. Może zadawał też dobre, może nawet zadawał mądre, jednak przewagę stanowiły właściwe pytania. Często słyszę, że klienci nie mówią, czego chcą, czego potrzebują, z czym mają problem.

Uwielbiam tekst: „Wolę świadomego klienta, ponieważ powie on, czego potrzebuje, w jakim czasie i ilości, na czym mu najbardziej zależy, a czego nie chce. Natomiast trudny klient nic nie powie i muszę się domyślać, co mogę mu sprzedać”. Jeżeli Ty też tak mówisz, to zapamiętaj raz na zawsze: jeżeli nie zapytasz, klient nie powie. O co zapytasz, o tym Ci powie.

Chcesz więcej?

Kliknij tutaj»

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s