Najlepsze konto dla firmy


Konto bankowe dla firmy

Czy firma w ogóle musi mieć konto w banku?

Według przepisów, firma powinna rozliczać się z urzędem skarbowym za pomocą przelewu bankowego. Tak więc rachunek bankowy jest potrzebny, ale może to być też rachunek osobisty.

Ordynacja podatkowa zezwala również mikrofirmom płacić podatki w gotowce i osoby fizyczne, które prowadzą działalność gospodarczą lub kilkuosobowe firmy formalnie mogłyby obejść się bez konta bankowego.

Jednak rezygnacja z rachunku bankowego wiąże się z utratą dostępu do wielu innych produktów bankowych. Do tego dochodzi także łatwiejsze i szybsze zrobienie przelewu z konta przez internet, zamiast płacenia podatków w kasie urzędu skarbowego, a składek emerytalnych i zdrowotnych przekazem pocztowym.

Jak wybrać dobre konto firmowe?

Konta firmowe oferowane są przez banki uniwersalne (maja  też produkty dla klientów indywidualnych), bank spółdzielcze, a także banki, które specjalizują się w obsłudze przedsiębiorstw, czyli jest w czym wybierać.

Zwykle każdy bank posiada w swoje ofercie po kilka rachunków czy pakietów firmowych. Niektóre banki oferują swoim klientom wybór pakietu, a inne rachunki, które są ściśle dostosowane do wielkości czy też stażu firmy (np. PKO BP).

Wybierając konto firmowe można sugerować się jego ceną, ale trzeba pamiętać, że bezpłatne konto często może okazać się pułapką.

Firmy najczęściej korzystają z przelewów i w zależności od rozmiarów działalności firma może robić od kilku do kilkudziesięciu przelewów miesięcznie. Są to płatności do:

  • urzędu skarbowego;
  • składki do ZUS;
  • faktury za telefony;
  • wynajem biura;
  • usługi księgowe;
  • płatności dla kontrahentów itd.

Tak więc przy wyborze darmowego rachunku bankowego, ale z płatnymi przelewami, może się okazać, że się przepłaca.

Dla przykładu: firma robi w sumie  20 przelewów w miesiącu. W Banku 1 miesięczna opłata za konto wynosi 15 zł, w Banku 2 konto jest bezpłatne. W Banku 1 nie trzeba jednak płacić za przelewy, w w Banku 2 kosztują 1 zł za 1 przelew.

Czyli z prostego rachunku wynika, ze w banku 1 prowadzenie konta będzie kosztowało 15 zł, a w drugim 20 zł.

Pamiętaj! Najpierw policz dobrze przelewy, które będzie wykonywać Twoja firma. Podobnie trzeba postąpić z wypłatami gotówkowymi w oddziale banku i z bankomatów i z takim wyliczeniem popytać w kilku wcześniej upatrzonych bankach, który rachunek bankowy nam polecają i ile się za niego zapłaci.

Uważać trzeba także na konta, które są tanie, ale tylko przez chwilę. Gdy promocja się skończy (kilka lub kilkanaście miesiecy) – opłaty za rachunek bankowy wzrosną.

Pamiętaj! Przed otworzeniem rachunku firmowego upewnij się, czy proponowane przez bank warunki są ofertą stałą, czy tylko tymczasową i uwzględnij to w swoich wyliczeniach.

Zastanów się także nad tym, czy działalność Twojej firmy nie będzie wymagała wizyt w oddziale banku. Może się też tak zdarzyć, ze Twoja firma będzie przyjmowała od klientów lub kontrahentów wpłaty w gotówce i trzeba będzie to wpłacić w kasie banku. W takim przypadku lepsze od konta internetowego będzie konto w banku, który ma oddziały.

Następna sprawa, to sprawdzenie, w jaki sposób banki podchodzą np. do finansowania działalności i zapytać się np. po jakim czasie nasz firma będzie mogła złożyć wniosek o przyznanie kredytu.

Poczytaj też na forach internetowych o jakości obsługi w poszczególnych bankach i dopiero wtedy z czystym sumieniem będzie można powiedzieć, że Twoja firma wybrała rachunek bankowy, który jest dopasowany do jej potrzeb  🙂

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s