Jak sprawdzić biuro podróży?


Na co zwrócić uwagę przed wykupieniem imprezy turystycznej Co powinna zawierać umowa z biurem podróży Kiedy touroperator może podnieść cenę i czy należy się na to godzić Jakie są nowe...Sprawdzamy biuro podróży

Na początku trzeba się upewnić, czy biuro podróży jest wpisane do Centrum Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych jako organizator imprez. Ewidencja prowadzona jest przez  marszałków województw.

Dzwonisz do urzędu, który jest właściwy dla siedziby biura – do wydziału sportu i turystyki – napisz e-maila. Możesz także sprawdzić tę informację w dostępnym w internecie rejestrze na stronie: http://www.turystyka.gov.pl/.

Zapytaj pracownika urzędu:

  • czy na to biuro podróży były skargi dotyczące hoteli lub rezydentów oraz
  • od kiedy  biuro jest ubezpieczone.

Obowiązkiem każdego organizatora wycieczek jest wykupienie polisy ubezpieczającej działalność. Jest ona gwarancją, zę w razie problemów firma ubezpieczeniowa opłaci Twój powrót do kraju.

Pamiętaj ! Ważne jest jednak, od kiedy biuro ma polisę, bo wystawia się je na 12 miesięcy, a nie na rok kalendarzowy. Tak więc może się okazać, ze w okresie wyjazdu, ważność polisy wygaśnie.

Warto także sprawdzić organizatora w Krajowym Rejestrze Długów (KRD) czy InfoMonitorze. Posiadają one informacje, czy operator jest zadłużony, a jeśli tak, to na jaką kwotę i z jakim płatnościami zalega.

Pamiętaj ! Aby skorzystać z rejestru długów, po zalogowaniu się, podajesz numer NIP biura lub agencji. Można tez użyć numeru REGON. Koszt usługi: od 40 – 70 zł.

Ważne ! Jeżeli będziesz kupował wycieczkę korzystając z pośrednictwa portalu turystycznego, to zapytaj, jakie biuro jest organizatorem i zanim wpłacisz pieniądze, sprawdź je.

Jak sprawdzić usługę ?

Wszystkiego nie przewidzisz, ale możesz uniknąć niepotrzebnych problemów.

Przede wszystkim dokładnie zapoznaj się z umową (znajdują się w niej warunki uczestnictwa). Większość osób popełnia błąd i podpisuje ją od razu, bez czytania. Nie musisz czytać jej w biurze, poproś o wzór umowy i zapoznaj się z nią w domu. W razie wątpliwości, wyjaśnij je z pracownikiem biura.

Szczególną uwagę trzeba zwrócić na:

  • Miejsce zakwaterowania. Zasięgnij informacji na ten temat w różnych miejscach, np. na stronach, które są poświęcone opiniom o hotelach.

Dowiedz się, co oznacza np. blisko plaży, czy przy hotelu nie ma lotniska. warto także sprawdzić, na jakie dodatkowe koszty trzeba być przygotowanym (np. czy klimatyzacja i leżaki są w cenie wycieczki, czy trzeba je dodatkowo opłacić).

  • Liczba, rodzaje posiłków. Tutaj można spotkać z różnymi wariantami np. samo śniadanie (BB), śniadanie i obiadokolacje (HB) lub all inclusiv. Sprawdź, czy w tej ostatniej opcji rzeczywiście wszystko jest za darmo, czy nie będziesz musiał np. za niektóre napoje (głównie alkoholowe) dopłacić.
  • Miejsce wyjazdu oraz środek transportu. Niektóre loty odbywają się np. z Krakowa lub Katowic, a więc, gdy mieszkasz w dużej odległości od tych miejscowości, to nie tylko musisz dojechać, ale też wziąć dodatkowe dni wolne.
  • Podróż. Jeżeli będziesz leciał samolotem, to upewnij się, czy w cenę wycieczki wliczone są opłaty lotniskowe oraz transfer do hotelu, a gdy czeka Cię podróż autokarem, to dopytaj o standard pojazdu (klimatyzacja, WC, barek).

Pamiętaj ! Autokar turystyczny raczej pozbawiony jest wygód.

  • Data i godzina rozpoczęcia i zakończenia imprezy.  Często zdarza się tak, że wylot jest w godzinach popołudniowych albo nocnych, a powrót np. o 3 rano, a to powoduje utratę dwóch dni z całej wycieczki.
  • Możliwości podwyższenia ceny. Jest to prawo organizatora (wiąże się to zwykle z kursami walut). Może jednak tak postąpić tylko do 20 dni przed wyjazdem, a gdy tak postąpi, musi wykazać, ze powodem jest np. wzrost kosztów transportu, opłat lotniskowych itp.

Dodatkowe opłaty. Zwykle wycieczki fakultatywne, jaki i wejścia do muzeów są płatne, ale może się zdarzyć jakaś gratisowa atrakcja 🙂

Pamiętaj ! Niektóre umowy mogą zawierać tzw. klauzule niezgodne z prawem. Ich wykaz znajdziesz tutaj: http://www.uokik.gov.pl/. Warto tam zajrzeć.

Musisz też dokładnie zapoznać się z warunkami ubezpieczenia. Zakres tej usługi ma duże znaczenie. Im więcej wyłączeń, tym większe prawdopodobieństwo, ze gdy przytrafi Ci się coś podczas podróży i pobytu, to nie dostaniesz odszkodowania.

Standardowo pakiet zawiera ubezpieczenie kosztów leczenia, następstw nieszczęśliwych wypadków i utraty bagażu. Zwykle suma ubezpieczenia jest bardzo niska. Tak więc warto się zastanowić nad dodatkowym ubezpieczeniem, zwłaszcza, gdy masz zamiar uprawiać sporty (np. nurkowanie) lub bierzesz ze sobą drogi sprzęt fotograficzny.

Pamiętaj ! Dobrym rozwiązaniem jest także wykupienie (dodatkowo) ubezpieczenia od kosztów rezygnacji z wyjazdu. Kosztuje to ok 3% ceny wycieczki.

Ważne ! Jeśli wpłacasz zaliczkę na ponad 10 % lub całość kosztów, oprócz zaświadczenia musisz otrzymać potwierdzenie na piśmie, ze biuro ma ubezpieczenie na rzecz swoich klientów oraz gwarancje bankowe lub ubezpieczeniowe, a także informacje, jak starać się o te pieniądze (w sytuacji gdy np. biuro zbankrutuje).

Jak zadbać o udany wyjazd – obowiązki biur podróży i prawa turysty

Na co zwrócić uwagę przed wykupieniem imprezy turystycznej Co powinna zawierać umowa z biurem podróży Kiedy touroperator może podnieść cenę i czy należy się na to godzić Jakie są nowe zasady składania reklamacji Jak wnieść pozew grupowy Jakie uprawnienia ma turysta w przypadku niestabilnej sytuacji politycznej Czy ubezpieczyciel może zawiesić umowę Za odpowiadają hotelarze…

szczegóły:  Jak zadbać o udany wyjazd – obowiązki biur podróży i prawa turysty

Jak złożyć reklamację w biurze podróży ? Reklamacja usługi

Pamiętaj ! Przy reklamacji nie tylko umowa jest ważna. W jej skład wchodzą także: katalog, ulotki i foldery, informacje na stronie internetowej. Dlatego warto je zachować, bo mogą być potwierdzeniem, ze twoje roszczenia są zasadne.

Gdy masz zastrzeżenia np. do hotelu, zgłoś je rezydentowi i poproś o pisemne potwierdzenie tego faktu. Gdy wrócisz z wakacji złóż pisemną reklamację, kierując ją do biura podróży.

Jeżeli wyjazd wykupiony był w agencji turystycznej – możesz ją tam skierować, jednak lepszym rozwiązaniem jest adresowanie bezpośrednio do organizatora, bo to i tak on udzieli Ci odpowiedzi.

Formularz reklamacji dostępny jest na stronie internetowej: http://www.konsument.gov.pl/ .

Pamiętaj ! Skargę musisz złożyć w ciągu 30 dni od zakończenia wycieczki.

W piśmie należy określić, na czym polega niedotrzymanie umowy przez biuro podróży oraz czego domagasz się w zamian. Określając wysokość roszczenia skorzystaj z tzw. Tabeli Frankfurckiej (dostępna na stronie: http://www.konsument.gov.pl/)

Określa, jaki procent opłaty powinien zostać odliczony za niedociągnięcia biura podróży.

Jeżeli biuro podróży nie ustosunkuje się do Twoje skargi w ciągu 30 dni od złożenia pisma, to będzie to oznaczało, że Twoje racje zostały uznane. W przeciwnym razie odmowa musi być uzasadniona na piśmie.

Pamiętaj ! Zrób kopię reklamacji oraz poproś pracownika biura podróży o potwierdzenie je przyjęcia.

Twoje twierdzenia muszą być poparte dowodami. Dlatego trzymaj wszystkie dokumenty, sprzed wyjazdu. Na urlopie zrób zdjęcia, filmy. Warto tez popytać współtowarzyszy podroży, czy będziesz mógł liczyć na to, że złożą oświadczenia, które potwierdzą Twoje zastrzeżenia.

Pamiętaj ! W przypadku problemów z reklamacją poproś o pomoc Federacje Konsumentów, a jeżeli wycieczka była załatwiana przez biuro na terenie jednego z państw Unii – Europejskie Centrum Konsumentów.

Wróciłeś właśnie z koszmarnych wakacji i czujesz się oszukany przez biuro podróży? Obiecywano Ci wspaniałe pokoje, wyśmienite posiłki i uprzejmą obsługę? Jeśli biuro podróży nie wywiązało się ze swoich obietnic – złóż reklamację i odzyskaj swoje pieniądze! Ta książka da Ci nie tylko gotowy wzór reklamacji, ale przede wszystkim zawiera wyczerpujący opis, jak napisać reklamację. Nie czekaj dłużej, masz tylko 30 dni od końca wczasów na złożenie reklamacji.

szczegóły: Jak złożyć reklamację w biurze podróży

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s