Jak kupować w internecie ?


Zakupy w sklepie internetowym

Coraz więcej osób kupuje w sklepach internetowych, które są wygodne,a przede wszystkim jest w nich taniej.

Dlatego warto się dowiedzieć, co zrobić, jeżeli transakcja nie przebiega bez problemów i jakie mamy prawa, gdy sprzedawca nie wywiązuje się ze swoich obowiązków.

Pamiętaj ! Jeżeli dokonałeś zakupu w sklepie internetowym,a potem doszedłeś do wniosku, że była to zła decyzja, to możesz zwrócić towar sprzedawcy. Zrezygnować można w ciągu 10 dni od daty otrzymania zakupionej rzeczy. Obowiązkiem sprzedawcy jest poinformowanie klienta o takiej możliwości, gdy tego nie zrobi, termin wydłuża się do trzech miesięcy. Nie trzeba się tłumaczyć z tego, co było powodem Twojej decyzji.

Klient sklepu internetowego nie może jednak zwrócić (chyba, że umowa stanowi inaczej):

  • nagrań audio, wideo, programów komputerowych, gdy usunięto z nich oryginalne opakowanie;
  • rzeczy, które łatwo się psują;
  • rzeczy, które zostały wykonane na indywidualne zamówienie klienta;
  • rzeczy zakupionych na aukcji.

Jeżeli odsyłasz towar (na swój koszt), to musisz dołączyć do niego oświadczenie o odstąpieniu od umowy (formularz otrzymasz od sprzedawcy). Obowiązkiem sklepu jest odesłanie pieniędzy w ciągu 14 dni.

Jest to standardowa procedura dla transakcji, które przebiegają bez zakłóceń.

Sprzedawca internetowy nie wywiązuje się ze swoich obowiązków – co wtedy zrobić ?

Kupując w Internecie, chcemy mieć gwarancje szybkiej realizacji zamówienia. Zwykle tak się dzieje, bo większość sklepów rzeczywiście wyznacza krótki czas dostawy.

Pamiętaj ! Gdy nieustalony jest termin realizacji zamówienia, to sprzedawca musi go dostarczyć w ciągu 30 dni. Zdarzają się sytuacje, gdy z powodu chwilowego braku towaru nie może tego zrobić. Wtedy jego obowiązkiem jest niezwłoczne, jednak nie późnij niż w ciągu 30 dni, powiadomienie klienta o tym fakcie i zwrócenie mu w całości wpłaconej przez niego kwoty.

Pamiętaj ! Sprzedawca ma prawo zastrzec, że w razie braku zamówionego towaru dostarczy inny (tej samej jakości, o tym samym przeznaczeniu i cenie, co zamawiany).

Gdy będzie chciał tak postąpić, to jego obowiązkiem jest poinformowanie o tym klienta na piśmie. Jednocześnie musi zaznaczyć, że nie musi on przyjmować tego towaru. Koszt zwrotu artykułu obciążą wówczas sklep.

Gdy zamówienie nie dotarło w terminie, to nie trzeba od razu zakładać, ze sklep chciał nas oszukać.

W takiej sytuacji trzeba skontaktować się ze sprzedawcą (koniecznie pisemnie) i wyjaśnić sprawę. Towar przecież mógł zostać wysłany z opóźnieniem lub wina leży po stronie poczty. Jeżeli przesyłki nadal nie będzie, to powiadamiamy sprzedawcę o zamiarze złożenia doniesienia na policję. Funkcjonariuszom przekazujemy wtedy dowód transakcji (potwierdzenie zapłaty i korespondencje ze sklepem). Dochodzenie powinno być wszczęte w ciągu 30 dni.

Pamiętaj ! Masz prawo w procesie karnym domagać się zwrotu pieniędzy.

Jeżeli zamiast zamówionego towaru otrzymamy podróbkę, a na dodatek sprzedawca zniknie, wtedy należy zgłosić popełnienie przestępstwa policji. Warto przeszukać też fora internetowe, bo może się okazać, że więcej osób, zostało oszukanych przez ten sklep. Można wtedy wystąpić z tzw.pozwem zbiorowym, który składa się w sądzie okręgowym, ale musi to zrobić co najmniej 10 osób, o podobnych roszczeniach. Opłata przy pozwie zbiorowym, to 2 % wartosci przedmioty sporu.

Jak sprawdzić sklep internetowy ?

Przed dokonaniem transakcji w sklepie internetowym warto najpierw sprawdzić opinie innych klientów na jego temat. Szukać ich należy na niezależnych portalach internetowych (np. ceneo.pl). Na swojej stronie sprzedawca może zamieszczać informacje, które nie są wiarygodne.

Zwróć także uwagę na stronę sprzedawcy. Powinna ona zawierać: adres jego siedziby oraz numer telefonu, gdy jest podany tylko adres e-mail, to lepiej zrezygnuj z zakupu.

Upewnij się także, ze podana cena jest ostateczną (zawiera podatek VAT).

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s