Jak złożyć reklamację?


Reklamacja wadliwego towaru

Jeżeli zakupiony towar okazał się wadliwy, to możemy walczyć o swoje prawa u sprzedawcy. Dlatego warto wiedzieć, kiedy możemy zażądać bezpłatnej wymiany lub naprawy towaru, a kiedy żądać zwrotu pieniędzy i o czym trzeba pamiętać, gdy składamy reklamację.

Zasady reklamacji towaru

Podstawy do złożenia skargi

Gdy kupujemy towar, to zawieramy ze sprzedawcą umowę. Jest ona podstawą do tego, by oczekiwać od sprzedawcy towaru, jaki oglądaliśmy w sklepie.

Gdy okaże się, że zakupiony przez nas towar nie spełnia warunków umowy, to mamy prawo i powinniśmy go zareklamować.

Uwaga! To prawo przysługuje nam także, gdy kupiliśmy rzecz na wysprzedaży lub w promocji. Nie można tylko zareklamować tej wady, która zadecydowała o przecenie towaru.

Reklamacje towaru należy złożyć, gdy:

  • zakupiony towar jest niezgodny z warunkami umowy (np. sprzedawca zapewniał nas, że piekarnik kuchni gazowej ma funkcje grilla, a okazało się, że to nieprawda).
  • zakupiony towar ma wadę, która została przez nas odkryta w czasie jego użytkowania ( np. dysk komputera jest uszkodzony).

Piszemy pismo reklamacyjne

Reklamację wadliwego towaru możemy wysłać pocztą (koniecznie za potwierdzeniem odbioru) lub składamy osobiście w sklepie (trzeba pamiętać o potwierdzeniu odbioru na kopii pisma). To będzie nasz dowód na złożenie skargi.

Ważne! Wraz z reklamacją należy dołączyć potwierdzenie zakupu. Może to być paragon, faktura lub wydruk z terminala karty płatniczej.

Reklamacje kierujemy do sprzedawcy. Sprzedawca nie może nam odmówić jej przyjęcia i odesłać np. do producenta zakupionego towaru. Jest to niezgodne z prawem.

Ważne! Prawo do reklamacji wadliwego towaru zachowujemy prze 2 lata od daty jego zakupu. Ale trzeba tutaj pamiętać, że trzeba ją złożyć w ciągu 2 miesięcy od momentu ujawnienia się wady.

Czego możemy się domagać składając reklamację?

Składając pierwszą reklamację mamy prawo zażądać nieodpłatnej naprawy lub wymiany towaru na nowy, który nie ma wad.

Pamiętaj! Prawo wyboru należy do nas, nie do sprzedawcy.

Następnie mamy prawo żądać obniżenia ceny lub odstąpić od umowy oraz domagać się zwrotu pieniędzy. Jest to możliwe, jeśli:

  • wymiana lub naprawa wadliwego towaru jest nieskuteczna, wymaga to nadmiernych kosztów lub narażają nas na znaczne niedogodności (np. zbyt długo to potrwa),
  • wada towaru jest istotna.

Ważne! Gdy nie otrzymamy odpowiedzi na reklamację w ciągu 14 dni, to przyjmuje się, ze została ona uznana i obowiązkiem sprzedawcy jest spełnić zawarte w naszym piśmie żądania.

A gdy towar nie ma wad? Kiedy można go oddać?

Jeżeli chcemy oddać pełnowartościowy towar bez poddania przyczyny, to możemy to zrobić w dwóch sytuacjach, gdy:

  • został on zakupiony przez internet, z katalogu lub u akwizytora.

Odstąpienie od umowy należy zgłosić sprzedawcy w ciągu 10 dni od daty zakupu, wydania lub odbioru towaru.

  • tradycyjny sklep wyrazi zgodę, gdyż nie ma on obowiązku przyjmowania zwrotów, jest to tylko dobra wola sprzedawcy.

Dlatego warto przed dokonaniem zakupów zapytać, czy istnieje taka możliwość i w jakim czasie należy to zrobić.

Miłego dnia 😉

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s