Oszczędna jazda samochodem (2)



Dlaczego warto?

Na tak postawione pytanie odpowiedzi jest kilka. Najważniejszy (choć nie jedyny) to ten, że płacąc mniej za paliwo, nasze poruszanie się jest mniej kosztowne. Jakakolwiek polemika z tym argumentem rozbija się o to, czy ktoś ma dużo pieniędzy, czy ich tyle nie ma. Ponoć pieniądze nie są ważne… ale tylko wtedy, gdy są – kiedy ich nie ma, niestety są ważne bardzo.

W sytuacji kiedy użytkownik auta A wydaje na przejechanie 100 km około 200 zł i kwota ta stanowi 1% jego dochodów, a dla drugiego użytkownika przejechanie tego samego dystansu autem B, to koszt w granicach 18 zł, ale jest to 4% jego dochodów, i obaj w miesiącu przejeżdżają 1000 km, dla wszystkich stanie się jasne, że ich dyskusja jest bezcelowa. Pierwszy płaci 10% tego, co zarabia, a drugi 40%, pomimo że za paliwo płacił ponad 5 razy mniej.

Czy taka sytuacja jest możliwa? Oczywiście, że tak! Na pewno argument o słuszności obniżania zużycia paliwa dla użytkownika płacącego 200 zł (A) nie będzie istotny, ale dla drugiego (B) owszem, bardzo. Kolejny argument jest silnie powiązany z pierwszym. Zużycie paliwa jest w normalnych warunkach związane z prędkością jazdy. Nie zawsze większa prędkość znaczy większe zużycie paliwa, jednak w pewnym zakresie, i w pewnych okolicznościach tak bywa.

Przyjmijmy, że tak jest. W takim razie niektóre przepisy ruchu drogowego wpływają bezpośrednio na obniżenie zużycia paliwa, regulując prędkość pojazdów. Stosowanie się do przepisów przynosi więc wymierny skutek, a oprócz tego daje oczywistą korzyść wynikającą z wyeliminowania możliwości otrzymania mandatu za szybką jazdę. To oczywiście również wpływa (znacząco) na koszt pokonania 100 km. Oczywisty fakt poprawy bezpieczeństwa podróży jest dodatkowym argumentem, który nigdy nie powinien być pomijany.

Nie chciałbym się tutaj rozwodzić nad kwestią zależności drogi hamowania od prędkości jazdy, która jest oczywista dla każdego kierowcy, ale dostosowanie optymalnej prędkości pojazdu do panujących na drodze warunków z uwzględnieniem przepisów i zasad ekonomicznej jazdy, jest korzystne w każdym aspekcie i jest to mocny argument za tym, dlaczego warto.

Następny powód, który większości czytelnikom może wydawać się mniej ważny lub wprost nieistotny. Jeśli tak jest to niestety dowód, że poziom naszej wiedzy ekologicznej i świadomości istnienia jako istoty w przestrzeni jest za niski. Innymi słowy, nie wolno tak myśleć – bo wkrótce będzie za późno.

Zastanówmy się – co stanie się ze złożami ropy, gazu i węgla na ziemi, za kilkadziesiąt lat? Zmniejszenie zużycia paliwa przez każdego z użytkowników na przejechanych 100 km o jeden tylko litr, jest realnym i dosyć łatwym do osiągnięcia w większości przypadków wynikiem. Cóż znaczy litr? Owszem, litr to niewiele. Jeśli jednak 10 użytkowników oszczędzi 1 litr to będzie 10 l. Jeśli użytkowników będzie 1000, jest i 1000 litrów. Jeśli założymy, że w naszym kraju jest 10 milionów teoretycznych użytkowników, to oszczędzenie 1 lita przez każdego z nich, na 100 km daje 1 000 000 oszczędzonych litrów paliwa.

Jeśli polscy użytkownicy samochodów zużywają 10 l średnio na pokonanie dystansu 100 km, to samochody w naszym kraju ogółem zużywają 10 000 000 l paliwa miesięcznie. Oszczędzona suma 1 000 000 l paliwa pozwoli jeździć polskim użytkownikom dłużej o całe 3,3 dnia w miesiącu.

Oznacza to o 3,3 dnia dłuższe istnienie złóż ropy, gazu czy węgla na ziemi. Oznacza to, że luty może mieć 31 albo nawet 32 dni! Tyle, jeśli mój przykładowy kierowca w ciągu miesiąca przejedzie 100 km, tymczasem – przeciętnie jest to 1000-1200 km. Więc oszczędność trzeba by pomnożyć co najmniej 10 razy. Nie grzeszę bystrością, jeśli chodzi o liczby i matematykę, ale w moim odczuciu taka liczba jest znacząca. W przypadku zwiększenia się oszczędności (ponad 1 l/100 km) liczba ta dodatkowo się zwielokrotni.

Uzyskany tak cenny czas, pozwoli na stopniowe, i dlatego mniej bolesne, wprowadzanie nowych technologii, zarówno poprawiających czystość spalin jak i ich ilość oraz ilość zużywanego paliwa, ale przede wszystkim na badania nad źródłami czystymi.

Pamiętaj, że każdy kilometr przejechany samochodem niszczy naszą planetę w sposób nieodwracalny. Nie możesz przestać używać paliw, bo tak niestety jest skonstruowany obecny porządek naszej cywilizacji, ale możesz na ten porządek świata wpływać.

Możesz kupować produkty zdrowe, wymuszając na producentach, aby nie truli swoich konsumentów. Możesz głosować na ludzi, którzy nie chcą mordować. Możesz kupować auta, które trują mniej, bo zużywają mniej paliwa. Co 3 sekundy na świecie ginie 1 gatunek jakiegoś żywego organizmu. Szanse na odtworzenie ich są małe, by nie powiedzieć znikome. Nigdy już nie zobaczysz tura, o mały włos, a żubr też byłby tylko zabytkiem przyrody. Zużywając mniej paliwa wymusisz na światowych koncernach dynamizację prac nad nowymi technologiami, zapłacisz mniej, będziesz jeździł bezpieczniej, dłużej, dalej i mniej zatruwał siebie i swoje dzieci.

Według badań naukowych WHO1 istnieją mocne powiązania między obecnym stężeniem zanieczyszczeń w powietrzu (spowodowanym spalinami samochodów), a występowaniem poważnych problemów zdrowotnych u ludzi. Ruch samochodowy emituje zanieczyszczenia, które trafiają do organizmu wraz z powietrzem, dostając się do płuc, powodują zniszczenie delikatnych komórek.

Ozon, niszczy komórki ścianek płuc, powodując przedostawanie się płynów do ich wnętrza. W samej tylko Europie pyły samochodowe odpowiedzialne są za 25 mln dodatkowych zachorowań wśród dzieci na schorzenia górnych dróg oddechowych i ponad 32 tysiące dodatkowych zgonów w ciągu roku. Smog zimowy powoduje wzrost liczby zawałów serca o 6 tysięcy rocznie, połowa z nich kończy się śmiercią.

1 WHO (World Health Organization) – Światowa Organizacja Zdrowia

Autor: Aleksander Sowa
Wydawca: Dobry eBook

Jak jeździć oszczędnie – Nie masz wpływu na cenę paliwa ale masz wpływ na to, ile paliwa zużyje Twój samochód Zanim zaczniesz czytać dalej spójrz na poniższe dane. Czynniki wpływające na zużycie paliwa w samochodzie w procentach: stan………


Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s