Dobry biznes plan – jak napisać biznes plan dla firmy ?


Biznes plan dla firmy

Stylistyka i wygląd dokumentu

Biznesplan jest bardzo przydatnym narzędziem nie tylko dla nowo powstających firm, ale również dla istniejących już na rynku przedsiębiorstw czy korporacji. Każdy twórca biznesplanu jednoznacznie powie, że podczas tworzenia takiego dokumentu musiał się skupić i mocno zastanowić nad wszystkimi aspektami oraz spojrzeć z różnych perspektyw na swój pomysł czy produkt, czego wynikiem mogło być podważenie lub utwierdzenie sensu wprowadzania takiej firmy na rynek. Biznesplan więc pośrednio zmusza do przeanalizowania całej swojej koncepcji, sytuacji oraz do rozwiązania wszystkich związanych z tym przedsięwzięciem problemów.

Pięć prostych cech z powodzeniem określa skuteczny biznesplan, a są nimi:

• Format. Cały biznesplan musi być ujednolicony, to znaczy jedna skutecznie stosowana czcionka, jej wielkość odpowiednia do tego, czy jest to tekst czy nagłówek (jeżeli chodzi o tekst, preferuje się czcionkę Arial, rozmiar 12), odpowiednie marginesy oraz numeracja stron. Elementy graficzne powinny być schludne i wyraźne, nie powinny zajmować więcej miejsca, niżby mogły, a wszelkie inne, mniejsze ilustracje czy grafy powinny być wplecione w tekst, tak jak to przedstawia ilustracja 3.


Dobra i zła stylistyka. Źródło: opracowanie własne.

• Styl jest nierozłącznym elementem formatu. Wyodrębniono ten punkt, by o nim pamiętać, zwłaszcza gdy nad biznesplanem pracuje więcej niż jedna osoba. Warto wtedy przed przystąpieniem do pracy ustalić jedną stylistykę oraz osobę odpowiedzialną za połączenie wszystkich części w jedną harmonijną całość, tak by osoba lub osoby, do których skierowany będzie ów biznesplan, podczas studiowania i analizy dokumentu nie miały wrażenia, że jest to zlepek osobnych kilku lub nawet kilkunastu prac, które do siebie nie pasują.

• Biznesplan powinien być obudowany w prosto sformułowane zdania, które będą jednoznaczne i jasne dla czytelnika. Często zdarza się, że autorzy biznesplanów używają ciężkich, technicznych określeń, a dodatkowo zamieszczają liczne diagramy, specyfikacje oraz analizy techniczne produktów. Jeśli odbiorca biznesplanu, czy to bank, czy inwestor, który nie jest ekspertem technicznym, tego nie wymaga, to takie detale są zbędne. W takich przypadkach wystarczy zamieścić uproszczony wykres lub diagram i opisać to w formie wniosków i przemyśleń, a jeśli szczegółowa specyfikacja techniczna jest wymagana lub chcemy ją koniecznie dołączyć, to umieszczamy w tekście odnośnik do odpowiedniego załącznika, który zawsze jest na końcu każdego planu biznesowego — tak jak sugeruje to przykład 1.

Przykład 1. Załącznik do biznes planu. Źródło: Opracowanie własne.[…]

jednym z kluczowych obszarów konsultingu jest właśnie doradztwo w zarządzaniu zasobami ludzkimi.

Wskaźniki makroekonomiczne dla Polski (załącznik 10.2.) oraz Strefy Euro (załącznik 10.3.) nie są najlepsze, a wręcz […].

Konkretność i obiektywizm. Nic dodać, nic ująć, biznesplan powinien zachęcać do dalszego czytania oraz sprawiać wrażenie, że jest to obiektywny, a nie subiektywny plan, do którego podchodzimy racjonalnie. Nie możemy cały czas opisywać swego pomysłu czy produktu w sposób zachwycający, który jednoznacznie wyklucza prawdopodobieństwo poniesienia porażki. Odbiorca biznesplanu może odnieść wrażenie, że twórca tego dokumentu lub przyszły partner biznesowy jest po prostu zaślepiony swoim przedsięwzięciem, a wtedy istnieje duże ryzyko fiaska.

Z kolei to samo tyczy się również sytuacji, gdy cały biznesplan opisujemy w sposób zbyt sceptyczny czy negatywny. Może to wywołać, u potencjalnego inwestora poczucie, że autor planu biznesowego nie jest pewien swoich przemyśleń lub pomysłu, lub jest świadomy istnienia dużego ryzyka. Należy pamiętać, aby pisać obiektywnie, tak by nie zrobić ze swojego pomysłu reklamy ani cudownego leku na wszelkie zło — lub w sposób sceptyczny pokazywać, że w takim przedsięwzięciu istnieje bardzo duże ryzyko porażki. W takich sytuacjach najlepiej jest przedstawić problem oraz zaproponować przynajmniej dwa awaryjne rozwiązania.

Klarowność biznesplanu jest bardzo ważna. Wynika to z faktu, że potencjalni inwestorzy nie będą dokonywać analizy tego dokumentu w obecności autora. Kiedy czytelnikom nasuną się jakieś pytania, biznesplan powinien sam na nie odpowiadać. Bardzo dobrym sposobem na to jest przekazanie dokumentu swojej bardzo bliskiej rodzinie — być może nasuną się im ciekawe pytania, na które później odpowiemy w treści biznesplanu. Ważne jest również to, że biznesplan powinien zawierać mniej więcej od 30 do 40 stron.

Artur Jahns

Jak skorzystać z wiedzy zawartej w pełnej wersji ebooka?

Biznesplan to nie tylko dokument, który służy do popisywania się przed inwestorami. Ci, którzy uważają, że mają biznesplan swojej firmy W GŁOWIE, w większości przypadków nie rozwijają się tak dynamicznie, jak by chcieli i — co najważniejsze — JAK BY MOGLI.

zobacz: Skuteczny biznesplan

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s